post

Schrap in je calorieën niet in je maaltijden

Wie wil afvallen op een gezonde manier doet er verstandig aan om gemiddeld drie tot zes keer per dag te gaan eten. Afhankelijk van je eetgewoontes kan het erg verstandig zijn om je te beperken tot ontbijt, lunch en diner. Wanneer je een kleine eter bent is het verstandig om je maaltijden te verdelen over meer dan deze drie eetmomenten. Kleinere porties en vaker eten kan in bepaalde gevallen precies zijn waar mensen een stuk beter op reageren, waardoor ze niet meer snoepen en automatisch af zullen gaan vallen.

Hoe eet je gezond? Gezond is ook een hype, gezond eten betekent heus niet dat je alleen nog maar sla kunt eten of zoals mensen zeggen konijnenvoer. Gezond eten is gevarieerd eten, waardoor je voldoende voedingsstoffen binnen krijgt. Matig je suiker inname, kijk uit met frisdranken en vruchtensappen, sla tussendoortjes over of vervang ze door iets gezonds als bijvoorbeeld een appel. Wat zeker weten niet werkt is maaltijden over gaan slaan, dit is nog eens bijzonder ongezond ook, een evenwichtig gewicht begint bij gezond en gevarieerd eten. Wanneer je niet ontbijt zal je voor het lunchtijd is last krijgen van snaai drang, en omdat je bloedsuikers laag zijn zal dat in de meeste gevallen iets zoets zijn. Daarna heb je niet meteen trek in lunch waardoor je deze verplaatst naar een later tijdstip of zelfs overslaat, en het begint dan al een cirkel te worden. Want ook het avondeten vindt op een later tijdstip plaats, of wordt ook weer overgeslagen en dan komen de snacks op tafel. ‘s Nachts verbrand je minder calorieën dan je overdag doet, waardoor je ongemerkt en ongewild langzaam aankomt. Het is een bepaald patroon waar je in glipt, soms kan je eenvoudig met wat kleine wijzigingen dit patroon weer terug buigen de goede kant op, waardoor je je in een later stadium een boel ellende bespaart.

gezond en verantwoord afvallen

post

Een eiwitshake om je maaltijd te vervangen

Hoewel er nog altijd sceptisch gekeken wordt naar drankjes die een maaltijd vervangen, zijn er tegenwoordig wel echt goede producten op de markt. Producten die ook daadwerkelijk doen wat ze beloven; je helpen met afvallen. Maar gezien de markt overspoeld wordt met producten, en bij elk product staat hoe goed het is en hoe goed en snel het werkt, is onduidelijk wat goede eiwitshakes zijn en wat niet. Er zijn in ieder geval een aantal dingen waar je zeker weten op moet letten, en die je over het algemeen als je je research doet wel terug kunt vinden.

-          Hoeveel eiwit bevat mijn shake

-          In welke mate zit er vet in deze shake

-          Hoeveel suikers zitten er in het product ‘verstopt’

-          Zit er een goed percentage vezels in

Veel van de shakes die aangeboden worden bevatten namelijk verhoudingsgewijs weinig eiwitten, terwijl dit het meest belangrijke ingrediënt is in de hele shake. Daarnaast zijn veel van de shakes vol van smaak en romig, dit wordt in de meeste gevallen bereikt door toevoeging van vetten en suikers. Daarnaast bevatten veel shakes veel te weinig vezels waardoor je darmen het nog flink lastig kunnen gaan krijgen zowel in de omschakeling naar shakes drinken als wanneer je weer normaal gaat eten.

Zorg dus dat je de bijsluiter goed doorneemt, of dat je je research goed doet. Het heeft geen zin om je eiwitdieet aan te passen als je een shake gaat nemen die voor bijna de helft uit suikers bestaat. Laat je echter ook niet foppen door shakes die bijna geheel uit eiwitten bestaan, deze bevatten verder geen voedingsstoffen waardoor ze niet je maaltijd kunnen vervangen. Deze eiwitten zijn geschikt voor (duur) sporters en niet geschikt om op af te vallen, de kans bestaat zelfs dat je hierdoor zult aankomen.

eiwitdieet

post

Verander je eetpatroon met eiwitten

Voor iedereen die wat meer aandacht heeft voor gezond eten dan de koelkast vullen met gezonde producten, staat als een paal boven water dat je koolhydraten beperken en je eiwit inname verhogen effect heeft op je gewicht. Lang niet iedereen heeft zin om elke ochtend drie of vier eieren te eten of om de morgen te beginnen met kipfilet of een zalmmoot… De eerste paar dagen zullen nog wel gaan maar na verloop van tijd is de garantie toch wel dat je geen ei meer kunt zien.

Wie toch graag de inname van eiwitten wil verhogen kan eens denken aan eiwittenshakes, dit is geen drankje waarbij je zelf eiwitten toevoegt (en het eigeel weggooit), maar dit is een eiwittenconcentraat waar je water of magere melk aan toevoegt en inneemt in plaats van een maaltijd. In het voorgaande voorbeeld als ontbijt, kan je door je dag te starten met een shake met een hoge concentratie eiwitten ervoor zorgen dat je de eerste vier a vijf uur geen hongergevoel hebt. Dit zorgt er weer voor dat je lichaam alle kans heeft om vet te gaan verbranden, waardoor jij zult afvallen met shakes.

De eiwitten zorgen ervoor dat je geen grote schommelingen hebt in je glycemische index, je kunt deze beschouwen als het stemmetje in je hoofd dat je vertelt dat je nog trek hebt. Een lage glycemische index kan het gevolg zijn van het eten van koolhydraten die langzaam opgenomen worden door het lichaam, je krijgt trek en eet weer opnieuw. Door het innemen van eiwitten zullen deze schommelingen afnemen, waardoor je een verzadigd gevoel blijft houden.

Het is niet een heel lastige aanpassing om een maaltijd per dag koolhydraatvrij te laten zijn, maar deze gewoon vervangen door een eiwittenshake kan ervoor zorgen dat je eten als iets plezierigs kan blijven ervaren. In plaats van een ware martelgang als je weer zoveel gram kip moet eten samen met twee eieren.

 

post

Lunch vandaag…

Heerlijke verse salade

post

Is bacon wel zo slecht voor je?

 

post

Wat heeft Be-Slank te bieden?

Be-Slank biedt een gevarieerd assortiment aan eiwitshakes in verschillende smaken aan. Daarnaast verkoopt Be-Slank producten die je kunnen helpen bij het afvallen: gezonde eiwitsnacks, gezonde voedingswaren, etc. Hier volgt een greep uit het assortiment.

De eiwitshakes vormen het grootste deel van het aanbod. De dieet shakes vervangen de twee typische broodmaaltijden: het ontbijt en de lunch. ’s Avonds eet je dus normaal. Je kunt kiezen uit smaken als bosvruchten en vanille, maar er zijn ook meer out-of-the-box-smaken te krijgen: Lemon-Orange, Appel-Ananas, Passievrucht-Mango en nog veel meer. Kun je niet kiezen, of wil je gewoon meerdere smaken proberen? Probeer dan het proefpakket met alle smaken die in het aanbod zitten. Ze bevatten allemaal dezelfde hoeveelheden calorieën (±250 per maaltijd) en eiwitten (tot wel vier keer zoveel als andere merken!), dus past ook het probeerpakket altijd binnen je dieet. Ook bereid je de shakes altijd op dezelfde manier: ongeveer twee eetlepels in ongeveer 250-350ml melk (mager of soja) of yoghurt. De eiwitshakes van Be-Slank bevatten geen kunstmatige stoffen, worden gemaakt van vers fruit en andere natuurlijke middelen en zijn daardoor geschikt voor vegetariërs. Ook voldoen de shakes aan zeer veel normen: GMP, HACP, Halal, glutenvrij, etc. Het kan dus bijna niet dat ze niet voor jou geschikt zijn!

Zoals gezegd biedt Be-Slank ook producten voor naast je dieet aan. Dat zijn gezonde eiwitsnacks zoals eiwitchips, eiwitrepen (ook verkrijgbaar in vele smaken!) en voedingswaren als pasta. Ten slotte biedt Be-Slank ook afslankproducten. Dat zijn dingen als de Appetite-Control, die zorgt dat je geen hongergevoel krijgt tussen je shakes door. Ook is er de Vetblokker: die voorkomt dat je teveel vetten en suikers opneemt. Dat is ideaal als je met vrienden wat gaat eten tijdens je dieet. Je eiwitdieet hoeft dus helemaal niet moeilijk te zijn om effect te hebben.

eiwitshakes

Kortom: probeer de eiwitshakes van Be-Slank vandaag nog uit. Door de verschillende smaken wordt eentonigheid tegengegaan en door de gezonde snacks en andere hulpmiddelen val je ook af als je even een snack attack hebt. Maak die goede voornemen waar met Be-Slank!

post

Wat is een gezond leven – en wat is het niet?

Er is in de laatste jaren een trend ontstaan rondom de ‘gezonde levensstijl’. Maar juist door die populariteit is het beeld van zo’n levensstijl wat vertekend geraakt: mensen zijn immers geneigd om te zien wat ze willen zien. Het is daarom aanlokkelijk om bepaalde elementen uit je eigen leven min of meer in te passen in dat beeld. De hardnekkigste mythe over gezond leven is alcohol: het zou aan te raden zijn om elke dag één of twee glaasjes bier of wijn te drinken. Die mythe wordt hier ontkracht, en daarna wordt er een factor genoemd waar veel mensen niet aan denken: stress. Dat is vaak een sluipmoordenaar voor de gezonde leefstijl.

Allereerst dus alcohol. De mythe is: een of twee drankjes op een avond is goed voor je. Het zou de kans op hart- en vaatziekten verminderen, het zou stress verminderen, etc. Dit beeld is echter niet compleet juist. Er zijn enkele studies geweest die inderdaad zo’n verband lijken aan te tonen, maar er was hierbij altijd slechts sprake van een correlatie. Veel mensen, waaronder ook journalisten die over dit soort wetenschappelijke studies schrijven, zien dit aan voor een oorzakelijk verband. De grootte van de groep onderzochte mensen was nooit groot genoeg om écht bewijs te hebben voor zo’n oorzakelijkheid tussen alcohol en bevordering van de gezondheid. Maar omdat dit het beeld van een gezonde levensstijl aantrekkelijker maakt, wordt dat wél gedacht: je kunt een gezonde levensstijl aanhouden en tóch af en toe genieten van een biertje. Het bewijs is nog niet sterk genoeg om mensen die niet drinken aan te raden dit wel te gaan doen.

Dan nu een stukje over de sluipmoordenaar genaamd stress. Dat zorgt er namelijk voor dat je allereerst minder gezond gaat leven: die sigaret ziet er wel heel aanlokkelijk uit, en je hebt minder zin om aan lichaamsbeweging te doen. Ook slaap je slechter en is je immuunsysteem kwetsbaarder dan normaal. Dat zorgt natuurlijk weer voor nóg meer stress: die stapel werk op je kantoor wordt er niet kleiner op! Soms is het natuurlijk onmogelijk om stress volledig uit je leven te bannen: het kan een drukke periode zijn op je werk, je kunt werkloos zijn geraakt door de crisis en er is geen werk meer te vinden, etc. In dat soort gevallen is het belangrijk om tóch je gezonde levensstijl vol te blijven houden. Weersta die sigaret, laat dat extra biertje staan. Of liever: zorg dat je die dingen niet of nauwelijks in huis hebt tijdens periodes van verhoogde stress. Je wordt makkelijker verleid tot ongezond gedrag, dus kan het helpen als je die verleidingen uit je directe omgeving verwijdert. Het allerbeste is natuurlijk om de stressbronnen aan te pakken, maar zoals al eerder gezegd: dat is niet altijd mogelijk. Probeer toch zoveel mogelijk aan je gezonde levensstijl vast te houden, want anders kom je in een vicieuze cirkel terecht waar je maar moeilijk uitkomt.

Kortom: verminder alcohol en stress zoveel mogelijk. Alcohol zou wat eigenschappen kunnen hebben die je gezondheid versterken, maar het definitieve bewijs daarvoor is nog niet geleverd. Stress is de stiekeme dooddoener voor je gezondheid: het is vaak een puur mentaal iets, dus je zou niet denken dat het effect heeft op je fysieke gezondheid. Toch is dat zo, deels omdat je de rest van je gezonde levensstijl (gezond eten, minder of geen sigaretten, etc.) eerder opzijzet.